מדוע משחקי מחשב ורשת הם לא רק תחביב אלא חבל הצלה עבור מיליוני גיימרים

למרות שכמעט שליש מהגיימרים הזדהו כבעלי מוגבלויות, מפתחי משחקים עדיין מתקשים לתעדף נגישות בפלטפורמות משחק שלהם. 

המאמר נכתב על ידי Rachael Venables, Sky News correspondent @rachaelvenables בספטמבר 2023 ותורגם ע"י צוות דגש טכנולוגיה מסייעת

קישור למאמר המקורי (אנגלית)


עבור מולי אוונס, גיימינג הוא קהילה וחבל הצלה, אבל כזה שהופך קשה יותר ויותר להיאחז בו.
"פיזית אני לא יכולה לצאת מהבית כל יום, אז זה תחביב ענק בשבילי", היא אומרת.
"מצאתי את החברה הכי טובה שלי דרך גיימינג, ואנחנו מבלות כל יום on-line"


מולי, יוצרת תוכן, סובלת מתסמונת אהלרס-דנלוס (EDS), הפרעה המשפיעה על רקמות החיבור של האדם; כגון עור, מפרקים ודפנות כלי דם, זה אומר שהתחביב שהיא כל כך אוהבת, יכול להציב אתגרים פיזיים עצומים.
ראשית, היא נאבקת במחלת תנועה: "אם משחק גורם לי לקשיים מוטוריים , אני פשוט לא יכולה לשחק בו".
ואז יש את הכאב בידיים שלה, שהוחמר על ידי הפעולה הפיזית של המשחק.
כפי שהיא מדגימה ב-Snyper Elite 5 במשרדי Rebelion באוקספורד, היא מעדיפה להשתמש בעכבר ובמקלדת ולא בג'ויסטיק מסורתי כדי לשחק.
אבל, ככל שהיא מתבגרת, וה EDS מתקדם, היא יודעת שהיא תצטרך לעבור לבקרים אדפטיביים.


מולי היא אחת מ-429 מיליון גיימרים נכים ברחבי העולם המהווים חלק עצום מקהילת המשחקים.
בבריטניה ובארה"ב, כמעט שליש מהגיימרים מזדהים כנכים - כמעט כפול מהאנשים עם מוגבלויות באוכלוסייה הכללית.
אך למרות זאת, מפתחים שמים בעדיפות נמוכה את צרכי הנגישות השונים של המשתמשים שלהם ומאפייני נגישות כמעט ואינם מופיעים במשחקים.

"תראו אותנו במרחב המשחקים הזה"


מולי חושבת שחלק מזה נובע מחוסר ייצוג.
"אם חברות המשחקים היו מביאות יותר אנשים עם מוגבלויות בשיווק וביצירת התוכן שלהן, או אפילו כדמויות במשחקים שלהן, זה היה עוזר לאנשים להבין את זה", היא אומרת.
"ואולי זה יעזור להם להבין את הצורך בנגישות קצת יותר טוב, כי הם יוכלו לראות אותנו במרחב המשחקים הזה".

זה משהו שקארי ווטרטון, מעצבת נגישות בכירה ב-Rebelion, נחושה לשנות.
תפקידה הוא לוודא שלא משנה מה המוגבלות או צרכי הנגישות - המשחקים של החברה שלה יכולים לספק אותם.

זה יכול לנוע בין פונקציות ניידות מוגברות, תיאור שמע, לתמיכה רבה יותר עבור אנשים מגוונים עצבית.

אבל, היא אומרת, מפתחים אחרים עדיין מפספסים "ניצחונות קלים".
"זה בהחלט מתסכל כשאתה רואה כמה מהדברים הבסיסיים באמת שחסרים - למשל לכל כך הרבה משחקים פשוט אין כתוביות גדולות", היא אומרת.
"אין יתרון תחרותי בנגישות. אנחנו רק רוצים שיותר אנשים ישחקו".

SpecialEffect הוא ארגון צדקה המסייע לספק ציוד לאנשים שאחרת היו מתקשים לשחק משחקים.
ליאם לולר, מתאם השותפויות שלהם, מדגים גרסה של מיינקראפט שנשלטת לחלוטין על ידי תנועת עיניים.
הוא הורד יותר מ-3,500 פעמים, ויאפשר למישהו עם לא יותר מתנועת עיניים לשחק במשחק המפורסם.


"גיימינג פותח עולם של חוויות"


ליאם אומר שזה יכול להיות טרנספורמטיבי לבריאות הנפשית של אנשים.
"אדם בעל כושר גופני מלא יכול לשחק משחקים עם הילדים שלו, עם האחים והאחיות שלו, הוא יכול לצאת ולבעוט בכדורגל ולהעמיד פנים שהוא דיוויד בקהאם.
אבל, אנשים שיש להם צרכי נגישות לא תמיד מסוגלים לחוות את החוויות המשותפות האלה עם משפחות וחברים - כך שגיימינג פותח עולם של חוויות".
ברנון זאהנד, מנהל תוכנית טכנית בכירה לנגישות גיימינג ב- Xbox, נרגש מהאופן שבו ניתן להשתמש בטכנולוגיה כמו AI לא רק כדי לעזור לגיימרים בעלי מוגבלויות - אלא לכולם.
"אם עושים את זה כמו שצריך, בינה מלאכותית יכולה לפתוח שיטות חדשות לגמרי שבאמצעותן אפשר להנגיש משחקים., דמיינו משחק מחשב שיכול להתאים אוטומטית את המכניקה שלו ולהתאים את הקושי שלו ליכולות ולכישורים האישיים של השחקן, לא משנה מה המוגבלות וזו בעצם דוגמה מושלמת למה נגישות היא כל כך חשובה".
"כי הטכנולוגיה הזאת פשוט לא מועילה רק לאנשים עם מוגבלויות, היא מועילה לכולם".



 

"החלום שלי הוא ששני גיימרים ישחקו יחד ואחד לא יידע שהשחקן שמולו הוא בעל מוגבלות" אומר אפי פלאח, סמנכ"ל פיתוח עסקי מדגש טכנולוגיה מסייעת. 

סביבות משחק נגישות יהפכו את העולם הדיגיטלי שלנו לשיוויוני, מכיל ומכליל. משתמשים עם לקויות מוטוריות או קוגנטיביות שונות, קלות או מורכבות, יוכלו לבלות עם חברים במשחק ולהעביר זמן איכות במשחק. 

פרויקט מיוחד שלנו בדגש טכנולוגיה מסייעת אנחנו מנסים לאיפיין את השחקנים ואמצעי הנגישות שלהם, את אפשרויות הנגישות של הפטפורמות השונות (מחשב, נינטנדו ו Xbox) ואת המשחקים השונים ויחד לייצר מטריצה שבה שחקן יוכל לבחור את הסביבה שלו ואת המשחקים המומלצים. 

מוזמנים לנסות בעצמכם: קישור ייתווסף בקרוב