כדי לפתח תכנית לימודים אישית לתלמיד, צריך הצוות החינוכי והמשפחה להסכים על המטרות, אבל מאיפה מתחילים? איזה מידע צריך לאסוף? ואיך וכמה נשתף את התלמיד עצמו? הכירו את SETT, המודל הטיפולי שהגתה ד"ר ג'וי זאבאלה, ושמציע מתווה מקיף, יסודי ושיתופי. מבוא


Dr. Joy Smiley Zabala

מקור תמונה: https://www.joyzabala.com/

ד"ר ג'וי סמיילי זאבאלה, חלוצה ומומחית מובילה בשימוש בטכנולוגיות סיוע (AT) לשיפור שירותי החינוך עבור אנשים עם מוגבלות. כטכנולוגית, מורה ומחנכת בתחום החינוך המיוחד, מאמנת מורים וכדוברת ועידה, זכתה ד"ר זאבאלה להכרה בינלאומית על עבודתה בנושאי AT ועיצוב אוניברסלי מכליל ללמידה (UDL).

צוותי טיפול וחינוך מחפשים ללא הרף אסטרטגיות וכלים חדשים כדי לעזור ולקדם את מטופליהם. לשם השגת שיפור באיכות חיים של ילדים ובוגרים עם מוגבלות נדרשת בניית תוכנית התערבות טיפולית ו/או תוכנית לימודים אישית (תל"א/ תח"י). יצירת בסיס עבודה משותף של צוות רב מקצועי.
SETT היא אחת ממסגרות העבודה המהוות מודל בלתי נפרד מהעבודה שלנו כאנשי טכנולוגיה מסייעת. לאור הידע והניסיון של ד"ר זאבאלה עלה בידה להמציא מודל בן ארבעה חלקים (תלמיד, סביבות, משימות, כלים) המקדם קבלת החלטות בשיתוף פעולה בכל השלבים של עיצוב ואספקת שירותי טכנולוגיה מסייעת. המאמר שלפניכם פורש את עקרונות המודל, כפי שנלמדו על ידי הדר זלצר פלאח, המנהלת המקצועית של דגש. בשנת 2018 במסגרת השתתפותה בהדרכה של ד"ר זאבאלה למדה זלצר פלאח את המודל והמאמר כולל את הסיכום שערכה במסגרת הלמידה. חשוב לציין כי לאור זאת יש הערות והמלצות שלא נכתבו בחומר הלימוד המקורי. המאמר מספק הצעה לגישה טיפולית וחינוכית מרתקת ואפקטיבית מאוד. 

אז מה זה SETT?

בואו נתחיל מהתחלה - SETT מייצגת את ראשי תיבות של Student (תלמיד), Environments (סביבות), Tasks (משימות) ו-Tools (כלים).
מדובר במודל שמסייע לצוותים מקצועיים וצוותי הוראה לאסוף ולארגן חומרים רלוונטיים, כדי לקבל החלטות משותפות ולגבש פתרונות לטיפול וחינוך של תלמידים עם מוגבלויות. ד"ר זאבאלה פיתחה את הכלי במקור כאמצעי שמאפשר בחירה לשימוש בטכנולוגיות מסייעות בסביבה חינוכית, אבל עקרונותיו הורחבו, והוא יכול לשמש אמצעי לקבלת החלטות במגוון רחב יותר של שירותים חינוכיים – ובהתאמות מסוימות אף לשמש בסביבה שאינה חינוכית. בינואר 2020 במסגרת כנס ATIA באורלנדו פלורידה נאמר על ידי ד"ר זאבאלה כי האות S המייצגת את המילה Student יכולה להיות מוחלפת בכל אדם. כבר מזמן לא מדובר במסגרת עבודה שמתאימה רק לבניית תוכניות לימוד עבור ילדים עם מגבלות אלא יכולה לשרת כל אדם באשר הוא אדם הנזקק לאמצעי סיוע טכנולוגיים.

תכלס, מה זה אומר?

הנחת היסוד של SETT היא שכדי לפתח מערכת מתאימה של כלים ותמיכה לתלמיד, צריך הצוות הטיפולי שלו קודם כל להבין אותו. מה זה אומר? להבין מהי הסביבה הרגילה שלו, המשימות שעליו לבצע או ללמוד לבצע כדי להיות שותף בתהליך החינוכי וכן הלאה. לאחר חקירה מעמיקה של הצרכים, היכולות, ותחומי העניין של התלמיד, ובדיקה של הסביבות החינוכיות והמשימות המסוימות להן הוא נדרש, הצוותים יוכלו לקבל החלטה לגבי מה שייכלל במערכת הכלים שהיא ממוקדת תלמיד, יעילה סביבתית, ומרוכזת במשימה.
השאלות הנשאלות בכל שלב במסגרת SETT הן יריית פתיחה לסדרה של שאלות וחקירה נוספת. אנחנו שואלים ומבררים אותן יחד, ולא באופן מבודד. הצוות יצטרך להמשיך בהעמקה עד שיש הסכמה כי קיים מספיק ידע משותף כדי לקבל החלטות מושכלות הנתמכות על ידי נתונים:
התלמיד
• מהם תחומי הבעיה הפונקציונליים? מה נדרש התלמיד לעשות, שאינו יכול או קשה לו לעשות כרגע?
• מהם צרכים המיוחדים שלו (ביחס לתחום הבעייתי)?
• מהן היכולות הקיימות אצלו (ביחס לתחום הבעייתי)?
• מהן ציפיות והחששות שלו?
• מהם תחומי עניין והעדפות שלו?
SETT CTG 2018

חשוב להרחיב את השיח ביכולות התלמיד הקיימות ביחס לתחום הבעייתי.
מציאת פתרונות תלויה במידה רבה ביציאה לדרך מנקודות מוצא של יכולת התחלתית.
השענות על יכולת קיימים עשויה לעודד פוטנציאל ולהגדיל את הסיכוי להצלחה של תהליך.
לדוגמה- אם נתרצה לקדם את תחום האוריינות, יקל עלינו למצוא סיפור אהוב ומוכר. אם נרצה לקדם את ההבחנה בין קטגוריות יקל עלינו לבחור בנושאים יום יומיים אליהם נחשף הילד או שקרובים לליבו. חיות מחמד, כלי תחבורה, משחקים, מוסיקה.
ככל שנרחיב ונחקור את יכולותיו של התלמיד והצלחותיו הקודמות גם נשפיע על האמונה של המעגלים סביבו ביכולת להצליח. גם המוטיבציה של הצוות המטפל מסביב תעלה ביחס לתהליך המתוכנן. טבעם של אנשים להצביע על קשיים ואתגרים בעוד שאיתור יכולות קשה יותר, בעיקר אם מדובר בילדים עם מוגבלות מורכבת.

הסביבות

• כיצד עלינו לארגן את הסביבה (הוראתי, פיזי)?
• איזו תמיכה עומדת לרשות התלמיד ולרשות הצוות החינוכי שלו?
• מהחומרים והציוד שבהם משתמשים בסביבות שלו?
• באילו ענייני גישה צריך להתחשב (טכנולוגיים, פיזיים, הוראתיים)?
• מהן ציפיות והגישות של הצוות הטיפולי, המשפחה ואחרים שמקיפים את התלמיד?
שיח אודות ההבנה של הקיים, מיפוי של הגורמים בסביבה שהם עוצמות וחוזקות ומהם הגורמים הסביבתיים המהווים אתגר. שיח פתוח אודות גישות שונות הוא בסיס חשוב לתאום ציפיות בין אנשי הצוות. חשוב לתת לכל אחד מאנשי הצוות הרב מקצועי והמשפחה את המקום להציג את ה-'אני מאמין' ולעודד מכנה משותף והסכמה רחבה ככל האפשר מתוך הבנה שכולם רוצים בטובתו של התלמיד.

המשימות

• אילו משימות ספציפיות קיימות בסביבה הטבעית של התלמיד, המאפשרות התקדמות לקראת מיומנות במטרות ובמטלות?
• אילו משימות ספציפיות נדרשות להשתתפות פעילה בסביבות שזוהו (ביחס לתקשורת, הוראה, השתתפות, פרודוקטיביות, שליטה בסביבה)
ככל שהשיח בשלב זה יהיה מחובר למטרות מעשיות כל הסובבים יוכלו להבין את הנדרש מהם.
בשלב הזה נתחיל ליצור חלוקה מעשית בין של הפעילות או החתירה לעבר מציאת כלים מתאימים.

הכלים

רגע לפני שנמנה את השאלות הרלוונטיות, עלינו להבין תחילה איך משתמשים במידע על שלושת הרכיבים האלה SET כדי לחשוב על Tools? במסגרת SETT, "כלים" כולל את ההתקנים, השירותים, האסטרטגיות, ההכשרה, השינויים וההתאמות – כל מה שדרוש כדי לסייע לתלמיד להצליח. חלק ממערכת הכלים מתייחס לצרכים הספציפיים של התלמיד, בעוד חלקים אחרים מתייחסים לסביבה, לדוגמה גישה לכיתה, נגישות חומרי לימוד, תמיכה לצוות המסייעת להם לפתח ולקיים סביבות למידה שהן מזמינות, מאתגרות ופרודוקטיביות לכלל התלמידים, בכל הספקטרום של היכולות והצרכים המיוחדים:

  • האם צופים שהתלמיד לא יצליח להתקדם בצורה סבירה לעבר המטרה החינוכית ללא התקנים ושירותים של טכנולוגיה מסייעת?
  • אם כן, תארו את המערכת הטובה ביותר של תמיכה, התקנים ושירותים לתלמיד – לו‍‍ היתה קיימת מערכת כזו.
  • קיימו סיעור מוחות על כלים ספציפיים שיוכלו להיכלל במערכת כזו.
  • בחרו את הכלים המבטיחים ביותר לניסיון בסביבה הטבעית .
  • תכננו את הפרטים של הניסוי (שינויים צפויים, מתי ואיך ישתמשו בכלים, וכו')
  • אספו נתונים לגבי האפקטיביות.

בשלב זה ניתן להיעזר במודל IN Action, 8 הצעדים למציאת פתרון טכנולוגי.
האם יש צורך בהליך ספציפי כדי להשתמש במסגרת SETT?
לא. על התהליך להכיל את היסודות הבסיסיים של תהליך אפקטיבי, כמו אלה שציינו אבל SETT היא מסגרת עבודה ולא פרוטוקול. בד בבד עקביות היא חשובה מאוד לתהליך יעיל ומתמשך, ולכן נמליץ להטמיע את השימוש ב-SETT במקביל להליכים קיימים או לכלול אותה בפיתוח תהליכים חדשים כאשר יעלה הצורך. בהקשר זה פותחו "פיגומים" – יסודות של המודל שמספקים לצוות החינוכי מקום להתחיל ממנו, ותומכים בבניין הליכים חזקים שמוטמעים או מיושרים עם תהליכים אחרים המתאימים לסביבה ספציפית. בזמן הפיתוח של תהליך מותאם אישית – הפיגומים מסייעים לצוות לזכור ולהתייחס לסעיפים שעלולים להתפספס.
מהם האלמנטים הקריטיים לקחת בחשבון בזמן השימוש במסגרת SETT?
התהליכים בהם ישתמש הצוות כדי להטמיע את מסגרת SETT ישתנו בהתאם לשלב המסוים שנידון, לאתגרים ולאמצעי התמיכה בסביבה, אבל יש מרכיבים קריטיים שחייבים להיכלל תמיד. אלה הם:

  • ידע משותף: אחת מהנחות היסוד החשובות ביותר בSETT היא שלהחלטה על כלים – המכשירים והפעולות שיש לספק לתלמיד כדי להצליח – יש תוקף רב ביותר כשהיא מתקבלת לא על בסיס ידע שיש לאדם אחד אלא על ידע מוסכם ומשותף אודות התלמיד, הסביבה, והמשימות.
  • שיתוף פעולה: מסגרת SETT היא כלי שדורש ותומך בשיתוף הפעולה בין האנשים שיהיו מעורבים בקבלת ההחלטות, וכן אלה שיהיו מושפעים ממנה. שיתוף הפעולה הוא קריטי כדי להרוויח את מידת המחויבות הדרושה להטמעה אפקטיבית של כל החלטה שתתקבל.
  • תקשורת: דרושה תקשורת פעילה ומכובדת בין כל המשתתפים – מהתלמיד, דרך המשפחה וכלה בכל אנשי המקצוע שעובדים עמו.
  • ריבוי נקודות מבט: כל אדם שמעורב בתהליך יביא דעות, מיומנות, ניסיון, ורעיונות שונים לשולחן הדיונים. על אף שלפעמים מאתגר להתייחס לריבוי נקודות מבט, הריבוי הזה הוא קריטי לצורך פיתוח גוף ידע משותף שהוא מדויק ושלם. חשוב לכלול לא רק את נקודות המבט המקצועיות השונות, אלא גם את אלה של התלמיד והוריו. הרכיב הזה יכול לגרום להבדל בין הצלחה להיעדר הצלחה.
  • גמישות וסבלנות: כשעובדים במסגרת SETT או בכל תהליך אחר של זיהוי צרכים וחיפוש פתרון, יש נטייה אנושית חזקה להציע פתרונות לפני סיום המיפוי המלא של הצרכים. כשהפתרון קופץ לראש, אנו מפצירים במשתפי הפעולה לא להביע אותו עד שמגיע הזמן לדבר על הכלים, כיוון שכשמציעים פתרון, השיחה מיד עוברת מזיהוי צרכים לקביעת הערך של הפתרון המוצע.
  • תהליכים מתמשכים: קבלת החלטות בסביבה החינוכית טומנת הליכים ממושכים ומתמשכים. המסקנות הנלמדות בכל שלב תקפות רק כל עוד הניסיון הוכיח שהן הצליחו להפחית את המכשולים בפני התקדמות התלמיד. אנחנו מצפים שהמודל הזה יסייע בכל שלבי אספקת שירותים של טכנולוגיה מסייעת.


לסיכום:
מסגרת SETT מספקת גישה יסודית אך פשוטה להערכת הצורך בטכנולוגיה מסייעת והטמעתה. כשאוספים ומארגנים נתונים בצורה פשוטה, תשתפר יכולתו של הצוות לפתח מגוון כלים שיתמכו בהישגי התלמיד. סביר מאוד להניח שמערכת הכלים הנבחרת תשפר מאוד את יכולתו של התלמיד להתמודד עם המשימות בהן הוא אמור לפתח יכולת, ובכך יעלה ערכם של הכלים. כמו כן, סביר יותר להניח כי האנשים בסביבה התומכת של התלמיד יראו את החשיבות של הכלים בעוד התלמיד משפר את היכולת, את הביטחון והעצמאות, ובכך יהיו פעילים יותר בעידוד ובתמיכה בהישגי התלמיד תוך שימוש בכלים שייבחרו.
כשמשתמשים במסגרת SETT כקו מנחה, ניתן מלכתחילה להתייחס ולהתגבר על רבים מהמכשולים שמובילים לנטישה או ל"תת הטמעה" של כלים. כשמתבצעת חקירה ושקילה יסודית של הסביבה והמשימות, נשמע הרבה פחות את האמירה: "ניסיתי אבל זה לא הצליח". במקום זאת, תלמידים, הורים, וצוותי הוראה ישמחו כולם מהרחבת ההזדמנויות להצלחה – כשהכלים (שירותים, אסטרטגיות, התקנים, התאמות ושיפורים) מותאמים בצורה טובה לצרכים וליכולות של התלמיד.

SETT CTG 2018

המעוניינים לעיין במודל המקורי בשפה האנגלית יכולים להמשיך ולקרוא בנושא באתרים https://www.joyzabala.com/  | https://www.cast.org/about/staff/joy-smiley-zabala